Brand DNA
Find ud af, hvordan STIHL har gjort det nemmere for mennesker at arbejde i og med naturen i over 95 år.
14.10.2024
KORT PORTRÆT AF STIHL
STIHL Group udvikler, producerer og distribuerer elværktøjer til professionelt skovbrug og landbrug, landskabspleje, byggebranchen og private haveejere. Digitale løsninger og serviceydelser supplerer vores brede produktsortiment. STIHL produkter sælges generelt gennem specialiserede serviceforhandlere – med 42 af vores egne salgs- og marketingselskaber, ca. 120 importører og over 55.000 forhandlere i over 160 lande. STIHL har også egne webshops, som vil blive udvidet internationalt i løbet af de næste par år.
STIHL producerer i syv lande verden over: Tyskland, USA, Brasilien, Schweiz, Østrig, Kina og Filippinerne.
STIHL har siden 1971 været verdens bedst sælgende motorsavsmærke. Virksomheden blev grundlagt i 1926 og har hovedsæde i Waiblingen ved Stuttgart.
"At gøre det nemmere for mennesker at arbejde i og med naturen."
Andreas Stihl, virksomhedens grundlægger
Pionerånd i mere end 95 år
Det begyndte i 1926: Andreas Stihl grundlagde virksomheden og udviklede sin første motorsav. Denne opfindelse revolutionerede skovarbejdet og gjorde STIHL til en global markeds- og teknologileder. Hemmeligheden bag succesen i dag? Udvikling af revolutionerende innovationer gang på gang med vores virksomhedsgrundlæggers pionerånd. For eksempel med batteriteknologi, digitale løsninger, robotteknologi og kunstig intelligens. Det brænder vi for og stræber efter hele tiden at udvikle os. Alt sammen for at gøre det nemmere for vores kunder at arbejde i og med naturen.
Vores fælles værdier verden over
STIHL beskæftiger folk fra hele verden, og STIHL er hjemmevant på de globale markeder. Derfor er det vigtigt for os at have værdier, der forbinder os på tværs af landegrænser og bestemmer vores handlinger. Bæredygtig succes er belønningen for løbende udvikling og drift af virksomheder baseret på langsigtede principper og bindende retningslinjer. Som familievirksomhed er vi overbeviste om dette. Og denne ambition afspejles i vores virksomhedskultur og værdier. Ligesom virksomheden er vores værdier vokset og bliver genoplivet og udviklet dag for dag.
Vi ønsker fortsat at imponere vores kunder med den højeste kvalitet af vores enheder og tjenester. Vores mål er, at folk, der køber STIHL produkter, ikke kun skal være tilfredse med STIHL, men også inspirerede. Sammen med forhandlerne opbygger vi bæredygtige relationer til kunderne. I denne proces har vores aktiviteter til formål at skabe et tæt, personligt og følelsesmæssigt forhold mellem slutkunden og brandet. Hvert værktøj er kun så godt som den service, der følger med. Derfor tilbyder vi omfattende og fremragende serviceløsninger til markedet via forhandlere.
Globale markeder byder på vækstpotentiale, men også plads til mere konkurrence. Begge dele kræver en høj grad af smidighed fra STIHL. Vi ønsker at være det førende mærke for vores branche på verdensplan og at udvide vores globale markedsposition yderligere. For at opnå dette skaber vi globale standarder og synergier på alle stadier i værdikæden, samtidig med at vi holder os tæt på de lokale behov på vores markeder. Det globale salgsnetværk og det internationale produktionsnetværk er grundlaget for vores succes. Vi fører en afbalanceret lokaliseringspolitik og fremstiller produkter over hele verden efter de højeste produktions- og kvalitetsstandarder.
Som familieejet virksomhed har STIHL et særligt ansvar for både mennesker og natur. Derfor er det et af vores grundprincipper at sikre den højeste grad af sundhed og sikkerhed både for vores medarbejdere og i vores produkter. Vi passer på naturressourcerne ved hjælp af effektive og bæredygtige processer og produkter. Vi har et langsigtet og partnerskabsbaseret samarbejde med forhandlere, leverandører og forretningspartnere. Vi baserer alt, hvad vi gør, på vores grundlæggende værdier: ærlighed, overholdelse af loven og retfærdighed. Vi står for en åben og tillidsfuld virksomhedskultur og fremmer både iværksætterånd og selvstændighed.
Vi ønsker at sætte standarden inden for teknologi og innovation. For at opnå dette fremmer vi udviklingen af innovative produkter og serviceydelser. Vores indre drivkraft er en stærk kulturel innovation, der gør brug af de nyeste teknologier, processer og markedskendskaber på alle områder af virksomheden. Når vi bruger digitale teknologier, vil vi være førende med vores enheder og serviceydelser og i vores kontakt med kunderne samt åbne op for nye forretningsmodeller og omsætningspotentiale. Det samme gælder for den digitale netværksforbindelse mellem mennesker, maskiner og produkter.
STIHL står for topkvalitet og vil også gøre det i fremtiden. Det danner grundlaget for markedssucces og rentabel vækst og sikrer vores selvstændighed som virksomhed på lang sigt. En høj grad af serviceorientering langs hele værdikæden er afgørende for dette. Gennem ideelle arbejdsforhold og partnerskabsbaseret lederskab giver vi vores medarbejdere mulighed for at udfolde deres fulde potentiale, så de kan opfylde kvalitetsløftet til kunderne inden for alle områder af virksomheden. Vi er en attraktiv arbejdsgiver, der identificerer og støtter talentfulde personer.
STIHLS SUCCES I TAL
STIHL koncernen opnåede en rekordomsætning på 5,5 milliarder euro i 2022. Det svarer til en vækst på 8,6 procent i forhold til året før. Halvfems procent af omsætningen blev genereret uden for Tyskland. Tendensen mod batteridrevne elværktøjer fortsatte. STIHL-koncernen oplevede et let fald i benzinsegmentet.
VÆKST VED EGEN KRAFT
Med en høj egenkapitalprocent på 60 procent er koncernens kapitalstruktur fortsat meget solid. Det betyder, at STIHL fortsat kan finansiere investeringer med egne likvide midler. Investeringerne har som tidligere år ligget væsentligt over afskrivningerne. Den positive forretningsudvikling førte til en vækst i arbejdsstyrken på 2,3 procent til 20.552 medarbejdere på verdensplan (ikrafttrædelsesdato: 31. december 2022). Du kan finde yderligere oplysninger om regnskabsåret 2023 i STIHL årsrapport og i online-årsrapporten.
KVINDER I LEDERSTILLINGER
Vi lever for lige muligheder og opfordrer aktivt kvinder til at forfølge en karriere hos STIHL. Kun ydeevne, færdigheder og potentiale er vigtige for os. Fire af de tolv bestyrelsesmedlemmer er kvinder, hvilket betyder, at andelen af kvinder i STIHL AG’s bestyrelse ligger over den krævede andel på 30 procent. To af de fem medlemmer af direktionen i STIHL AG er nu kvinder. På mødet den 29. juni 2022 fastsættes måltallet "mindst én kvinde" for den fremtidige udnævnelse af direktionen i STIHL AG.