Din benzindrevne motorsav kører på en blanding af benzin og motorolie. Brug af ingredienser af høj kvalitet gør hele forskellen.
12.09.2024
Da motorsavens brændstofblanding driver motoren, er det ikke overraskende, at det er afgørende at gøre det rigtigt: Uegnede brændstoffer og forkerte blandingsforhold kan forårsage alvorlige skader, der fører til, at stemplerne sætter sig fast, overdreven slitage og i sidste ende en kortere levetid. Vi anbefaler følgende blandingsforhold til STIHL motorsave med 2-MIX- og 4-MIX-motorer:
1:50 = 1 del olie + 50 dele benzin
Du kan f.eks. opnå et brændstofblandingsforhold på 1:50 med 5 l benzin og 0,1 l (100 ml) olie.
Den benzin, du fylder i din motorsavsbrændstofblanding, skal have et oktantal på mindst 90 RON. Den benzin, der er almindeligt tilgængelig på danske tankstationer, er blyfri og har et oktantal på 95/97/98 RON, hvilket også er bedre for brugernes sundhed og miljøet. Brug brændstof af høj kvalitet for at opnå den bedste ydeevne.
Du bør kun bruge olie af høj kvalitet til 2-taktsmotorer, og den skal opfylde kravene til TC-klassificering. Vi anbefaler STIHL 2-taktsmotorolie, som er specielt udviklet til STIHL-redskaber og forlænger din motorsavs levetid. Dårligere produkter kan beskadige værktøjets motor, tætningsringe og brændstoftank.
Tilbered din motorsavs brændstofblanding i en beholder, der er godkendt til brug med brændstof – STIHL sælger kombidunke, der er ideelle. Hæld først olien i, derefter benzin, luk dunken, og ryst den godt for at blande brændstofblandingen. Nu er du klar til at bruge brændstofblandingen i din motorsav. Vær forsigtig, når du åbner beholderen, i tilfælde af, at der er opbygget tryk indeni.
Benzin, der indeholder op til 5 % eller 10 % ethanol, er generelt egnet til brug i alle STIHL motorsave og maskiner samt STIHL haveredskaber med Briggs & Stratton-, Kawasaki- og Kohler-motorer.
Det kan være nødvendigt at justere karburatoren for at kompensere for den ændrede sammensætning af brændstoffet. Vi anbefaler, at du kontakter en STIHL forhandler i dette tilfælde.
E10 betegner benzin, der indeholder op til 10 % ethanol. Premiumbenzin har en maksimal ethanolkoncentration på 5 %.
Mens en tank brændstof hurtigt bliver brugt op, når du har travlt, kan du opleve, at brændstofblandingen efterlades i en stillestående motorsav i lange perioder i de koldere måneder. I disse perioder vil enhver brændstofblanding i en dunk, brændstoftank eller karburator sandsynligvis blive infiltreret af ilt og fugt i luften. Dette kan være skadeligt for brændstofblandingen, da det kan påvirke sammensætningen af kommercielle forbrændingsbrændstoffer og potentielt angribe og endda eliminere producentens tilsætninger som antioxidanter eller korrosionsbeskyttelse. Disse additivkomponenter er med til at forbedre brændstoffets egenskaber.
Længere tids opbevaring kan også medføre dannelse af et harpiksholdigt "gummi", som efterlades, når brændstof fordamper. Gummi i brændstoffet kan give anledning til aflejringer i motorsavsmotorens forbrændingskammer samt til adhæsioner og tilstopninger i brændstofdyser og filtre.
I 2-takts brændstofblandinger, der indeholder ethanolholdige brændstoffer, er olien og benzinen tilbøjelige til at udskilles relativt hurtigt, da den omgivende fugt binder sig til ethanolen og synker til bunden af blandingen. Derfor anbefaler STIHL, at du undgår at opbevare 2-takts motorsavsbrændstof, som du selv blander, i mere end 30 dage, for at minimere udskillelsen.
Pas på udskillelse i din brændstofblanding
Når den er udskilt, har brændstofblandingen ikke længere en jævn fordeling af 2-taktsmotorolie i hele blandingen, så du kan ikke være sikker på, at motoren er korrekt smurt. Utilstrækkelig smøring og køling kan medføre problemer med motorsavens funktion eller endda, at stemplet sætter sig fast. En udskilt brændstofblanding er ikke længere et korrekt blandet produkt, selv hvis du ryster det kraftigt.
Hvis din brændstoftank indeholder en forkert brændstofblanding, må du slet ikke bruge motorsaven – heller ikke i kort tid. Brug en tragt til at tømme tanken, hæld det forkerte brændstof i en sikker beholder, og fyld derefter tanken med den korrekte brændstofblanding. Selvom dette generelt er nok til at afhjælpe problemet, kan det være nødvendigt at rengøre tændrøret, hvis motorsaven ikke starter.
Her kan du nemt downloade betjeningsvejledningen til din STIHL motorsav.
Sørg for at bruge det rigtige blandingsforhold: i 2-taktsmotorer 1 del motorolie til 50 dele benzin.
E10-benzin kan anvendes i redskaber fra STIHL og VIKING.
Opbevaringsperioder varierer afhængigt af blandingen. En blanding, du selv har lavet, er muligvis ikke længere egnet til brug efter 30 dages opbevaring.
Det sikre og nemme valg er at bruge færdigblandet STIHL MotoMix i din motorsav